Pemikir Amatur?

Semua orang berfikir, saban saat, saban waktu, dalam tidur dalam jaga. Kenapa tidak? Pemikir suka melayan pemikiran sendiri. Kenapa amatur? Kerana bukanlah diri ini cendekiawan, ilmuwan atau pun sasterawan. Namun begitu, ada sesetengah perkara, janganlah difikirkan sangat...

Saturday, December 4, 2010

Peminat Maher Zain...


Saya memang meminati bidang muzik. Muzik menjadi sebahagian daripada hidup sehari-hari saya. Mungkin itu sahajalah hiburan saya yang paling 'liar'. Mungkin pada insan lain, mereka berhibur dengan menonton wayang, bermain bowling atau pergi ke kelab-kelab dengan tujuan bersuka-ria, namun untuk insan seperti saya, semua itu adalah sangat jauh... Hmm.. mungkin saya seorang yang membosankan...
Kali ini saya ingin berkenalan dengan penyanyi kelahiran Tripoli, Lebanon ini. Maher Zain yang dilahirkan pada tahun 1981 ini menjadi sangat terkenal walaupun membawakan lagu-lahu berbentuk kerohanian dan nasyid. Baru sahaja melahirkan album pertama berjudul 'Thank You Allah' dan dilancarkan pada 1 November 2009. Percaya atau tidak Maher Zain mempunyai ijazah dalam bidang Aeronautical Engineering. Maher Zain boleh dikatakan sangat berjaya kerana dalam tempoh tidak sampai setahun dalam industri nyanyian, lagunya telah berkumandang di seluruh dunia. Agaknya mengapa ya? Mengapa lagunya boleh diterima masyarakat dunia? Kenapa saya menerima lagunya? Pada saya melodi lagunya sungguh indah dan menyentuh jiwa, malahan sangat relevan dengan aliran muzik masa kini. Lirik lagunya sangat bermotivasi dan mudah untuk dikaitkan dengan setiap manusia. Boleh dikatakan terasa seperti sangat rapat dengannya dan mendekatkan kita dengan Allah. Saya sukakan suaranya, 'projection'nya jelas dan merdu (tidak menyakitkan telinga). Anda mungkin meminatinya kerana wajah kacaknya... tak mustahil kan?
Antara lagu kegemaran saya pastinya Always Be There, Insya Allah dan Barakallah.

No comments:

Post a Comment