Pemikir Amatur?

Semua orang berfikir, saban saat, saban waktu, dalam tidur dalam jaga. Kenapa tidak? Pemikir suka melayan pemikiran sendiri. Kenapa amatur? Kerana bukanlah diri ini cendekiawan, ilmuwan atau pun sasterawan. Namun begitu, ada sesetengah perkara, janganlah difikirkan sangat...

Tuesday, December 14, 2010

Adakah kita cukup patriotik?

Kenapa soalan ni timbul tiba-tiba di waktu kelapangan berada di rumah bersama keluarga? Tambahan, sedang bersenang-senang selepas sarapan pagi nasi goreng kampung dan bijirin (coco crunch); 'fusion breakfast'. Makanya, pemikir pun terfikir betapa pemikir sudahpun menyediakan sarapan pagi gabungan melayu dan inggeris. Nak ditambah lagi, anak perempuan pemikir ni suka sangatlah makan 'scrambled egg'. Pagi, petang, siang, malam boleh makan makanan kegemarannya tu. Maknanya, transformasi budaya telahpun berlaku. Budaya adalah kelaziman yang dipraktikkan seharian. Dalam Islam pun kita ada istiqamah. Perbuatan yang diulang berkali-kali akan menjadi kebiasaan dan akhirnya membentuk budaya.
Berbalik kepada soalan pemikir tadi. Cukup patriotikkah kita ni? Pemikir terfikir tentang kenapa ada manusia yang sanggup 'menggadaikan' bangsa dan negara kepada orang lain untuk kepentingan dirinya. Pemikir tak mahulah memberi komen lanjut tentang alkisah mereka ni. Paling bangsat, dapat dosa kering saja la kan. Pemikir cuba nak melontarkan beberapa soalan sahaja. Pemikir sendiri tidak tahu bagaimana untuk menjawab soalan-soalan ini. Cuma, fikir-fikirkanlah...

Cukup patriotikkah kita sekiranya...
  1. kita hanya menggunakan kereta tempatan (walaupun bukan 100% teknologi tempatan)?
  2. kita hanya membeli barangan buatan Malaysia?
  3. bercakap Bahasa Malaysia sahaja setiap kali bertutur semasa berada di dalam negara?
  4. mendengar lagu-lagu/radio tempatan sahaja?
  5. menonton wayang cerita tempatan?
  6. menyanyikan lagu Negaraku setiap pagi selepas bangun dari tidur?
  7. kita hanya menjelajah tempat-tempat menarik di negara kita sahaja?
  8. kita hanya membeli bahan bacaan bertulisan Melayu sahaja?
  9. mempunyai idola dalam kalangan rakyat tempatan?
  10. makan makanan tradisi sahaja?
  11. tidak memburuk-burukkan negara sendiri?
  12. tidak bersekongkol menjatuhkan pemimpin negara?
Banyak lagi soalan yang boleh diutarakan. Namun, jawapan bagi setiap soalan di atas bukanlah berbentuk ya atau tidak. Jawapan-jawapan bagi setiap persoalan itu lebih subjektif dan kritis. Pada pendapat pemikir, menjadi patriotik adalah sikap manusia. Sedikit sebanyak sikap ini disemai, ditanam, dibaja dan dijaga oleh ibu bapa sejak kita lahir. Pokoknya adalah kita sekarang. Patriotisme ada kaitan dengan jati diri yang kuat. Jati diri inilah yang menjadi iman dalam patriotisme. Sebagai manusia yang hidup berlandaskan hukum dan peraturan agama, jati diri perlu seiring dengan akidah Islam. Nescaya, campaklah ke laut manapun, humbanlah ke gaung manapun, terbanglah di langit manapun, kita pasti selamat di dunia dan yang penting di akhirat. Sikap manusia senantiasa berubah mengikut perubahan persekitaran seperti aktiviti harian, teknologi, keadaan ekonomi dan taraf pendidikan. Lihat sekeliling kita, dan nilaikan sebanyak mana semangat patriotsme kita sendiri.
Kita sedang melalui era globalisasi yang memperlihatkan kita dengan ledakan perkembangan teknologi maklumat. Manusia yang mempunyai ilmu teknologi maklumat yang tercanggih akan menguasai dunia. Milenium ini kita melihat Bill Gates dan Mark Zuckerberg menguasai dunia. Percayalah 1000 tahun lagi, kita tidak akan tahu kuasa apa yang akan menakhluki dunia.

No comments:

Post a Comment