Pemikir Amatur?

Semua orang berfikir, saban saat, saban waktu, dalam tidur dalam jaga. Kenapa tidak? Pemikir suka melayan pemikiran sendiri. Kenapa amatur? Kerana bukanlah diri ini cendekiawan, ilmuwan atau pun sasterawan. Namun begitu, ada sesetengah perkara, janganlah difikirkan sangat...

Tuesday, April 10, 2012

Hampir 4 bulan di 2012... ALASAN...

Rupanya sudah hampir 5 bulan sejak entri terakhir pemikir ni... alasan klise lagi.."Sibuk, banyak kerja"... Pemikir boleh tersenyum sendiri kalau mendengar atau membaca perkataan 'alasan'...
Teringat satu lagu yang pemikir cipta untuk menjawab orang yang suka memberi alasan.. (kita selalu tahu kan sama ada orang yang menjawab tu memang jujur atau sekadar memberi alasan dengan kata lain 'malas'). Nak tau macammana lagunya? Liriknya sebegini...

Alasan... oh alasan...
Alasan... oh alasan...
Alasan... oh alasan... oh alasan...

(Lirik sahaja, melodi cari sendiri... hehe...)

Satu perangai pemikir ni, memang tak suka dengar orang memberi alasan. Bukanlah maksudnya, tau mahu mendengar langsung... tapi, kalau pemikir bertanya, pastikan jawapan yang diberi itu padat dan tepat... ketepikan elemen emosi membodek ala-ala cuma dia sahaja yang ada urusan dan masalah... Percayalah, pemikir ini penuh dengan toleransi dan budi bicara yang tinggi serta mudah memahami.

Apa konsep memberi alasan yang pemikir maksudkan?

Pemikir ingin menyatakan bahawa konteks memberi alasan yang pemikir maksudkan ialah menjawab pertanyaan seseorang dengan berjela-jela, penuh emosi, ditambah dengan masalah persekitaran dan yang paling penting bukan sekali dua tetapi setiap kali. Memang ada manusia yang suka menjawab pertanyaan mudah dengan jawapan yang susah. Dengan kata lain kita tanya soalan objektif, tapi dijawabnya dengan esei 350 patah perkataan. Relevankah?

Contoh;

Tanya : Kenapa dah nak tengah hari tapi baru nak sarapan?
Jawab : Tu, la Cik Yah, kita ni jadi mak, isteri, bukannya senang. Suami balik kerja terus minta kita sediakan air, nak makan, nak itu, nak ini... kalau tak layan nanti kita ni berdosa kan? Dah tu sambil minum, lepak depan tv, baca suratkhabarlah, majalahlah... anak berak pun, panggil kita jugak uruskan... apalah salahnya kalau dia bangun tolong kan?... anak dia jugak!.. Kita duk kat rumah ni pun bukannya tidur aje. Bila malam, siapkan baju suami untuk keje esok, anak2 nak sekolah lagi... kain baju nak lipat... last2, kita tengok suami kita dah tidur dah... kita tanya, dia jawab, penatlah kerja siang tadi, klien ramai. Bila baby kecik ni bangun malam pun dia buat pekak aje... hai, ni yang macam tak cukup tidur nih...
(Setakat ni belum ada jawapan...)
Sambung lagi...
Jawab: Pagi tadi lepas dah siap masak sarapan, ingat nak makan sama-sama dengan suami... tup-tup, yang kecik tu pulak nangis nak susu, pastu tak nak diletak, asyik nak dukung ajer... suami pegi keje pun kita tak sempat nak bersalam... terus buat kerja-kerja rumah lain, sampai lupa nak sarapan... ni yang baru makan ni... heheh... Cik Yah bagusnya Cik Yah ni, baru pukul 11.30 pg dah siap makanan tengah hari... terima kasihlah bagi semangkuk ikan patin masak gulai lemak tempoyak ni... nanti saya tinggal masak sayur jelah kan...

Penanya mesti tersenyum sumbing sebab dah tak ada perkataan nak dicakapkan lagi kan?
Kalau boleh pemikir beri cadangan jawapan kepada penjawab tu, jawab sahaja "Tak sempat Cik Yah, banyak kerja sampai terlupa"... boleh gitu kan??? Pemikir fikir dengan cara begitu orang lain lebih simpati... betul tak?

Kenapa suka memberi alasan? Dan yang menyukarkannya lagi adalah, orang yang suka memberi alasan ini tidak menyedarinya.
Ada beberapa kemungkinan manusia ni suka memberi alasan dan yang selalunya...

a) kerana tidak mengakui kelemahan sendiri, jadi mereka cuba menudingkan kelemahan pada persekitarannya dan orang-orang disekelilingnya.

Contoh: Saya rasa saya tak bolehlah pergi kursus ni Tuan. Saya cadangkan Si Munah tulah
tuan. Lagipun dia belum kawin, kurang tanggung jawab. Tak ada suami, anak dan
macam-macam urusan rumah tangga. Dia pun muda lagi tuan, elok pergi kursus
banyak-banyak nak tambahkan pengetahuan. Saya ni bukan apa tuan, suami saya
tu sekarang selalu outstation, kalau dia tak ada di rumah, nanti anak-anak saya
macam mana? Pembantu rumah saya tu bukannya boleh dipercaya sangat. Saya
takut tuan dengan kes2 amah dera anak majikan, culiklah... anak saya kecik lagi.
kalau dah besar sikit mungkin boleh tuan.... bla..bla..bla...

Agak-agaknya meluat tak bos kita kalau dengar alasan begini. Sekalipun benar, tapi caranya agak kurang benar. Cuba jawab "Maaf tuan, bulan ini memang suami saya tak mengizinkan saya keluar berkursus, kerana dia sendiri banyak tugasan di luar". Seandainya majikan anda seorang yang mulia, pasti dia memikirkan bahawa, sungguh taat isteri ini pada suaminya. Jika kita memberi alasan seperti cerita berjela di atas... tuan kita mungkin terfikir... kau sorang ke yang ada laki kat sini???

b) kerana kononnya mereka akan dapat mengurangkan beban kesalahan atas dirinya dengan perkataan lain tidak mengakui kesalahan secara total terhadapnya. Mesti ada perkara lain yang turut bersalah bersama-sama dengannya.

Contoh : Saya lambat ni sebab tulah... dah tau kan kalau pagi semua orang sibuk nak pegi
keje, hantar anak sekolah dan macam-macam lagi... polis trafik patutnya, jagalah
lalulintas... biar cepat sikit kenderaan bergerak... bayangkan pagi tadi nak isi
minyak je, kena tunggu 3/4 bijik kereta, susahlah macam ni kan... projek buat jalan
taman sebelah tu pun satu hal... satu jalan tutup, semua kenderaan ikut laluan di
taman saya tu... Tulah, saya bukannya sengaja sebenarnya...

Sebenarnya, kalau dah tahu jalan sibuk, kenalah kita keluar awal. Kalau tak, kita boleh jawab dengan mudah "Maaf, saya lewat keluar dari rumah tadi dan terperangkap dalam kesesakan lalulintas". Biasanya, penanya akan mula menyoal semula untuk mengetahui kes lebih lanjut. Itupun kalau penanya tu nak tahu, kalau dia tak mahu tahu, cukuplah sekadar itu. Dan pastikan kesilapan itu tidak berlaku berulang kali dalam seminggu...Rumah orang lain pun bukannya ada di sebelah tempat kerja... nampak sangat kan!


c) mereka ingin dikasihani, dan mengharapkan orang lain akan empati terhadap dirinya... (ini permainan psikologi..)... ataukah mereka ini kurang kasih sayang???... seperti kes di atas, isteri kurang kasih sayang suami...

Yang ni contohnya sama seperti cerita pertama pemikir tadi, tentang akak yang menjawab soalan Cik Yah.

d) kerana mereka terlalu ingin orang lain memahami mereka. Orang sebegini biasanya inginkan orang lain memahami dirinya, tetapi kurang inisiatif untuk memahami orang lain...Hello! everything is not about you okay!!

Contoh : Ayang fikirlah, abang ni dah penat keluar cari rezeki untuk keluarga kita. Untuk
mak, abah, atuk, nenek, bonda, ayahanda. Abang keluar rumah selalu bukannya
pergi berpoya-poya. Ayang pun kenal dengan kawan-kawan abang kan. Ayang
boleh tanya dengan Ahmad, Ali, Ah Meng dan Raju... Ayang janganlah nak
merajuk-rajuk sangat kalau abang lupa nak call ayang. Lepas tu bila abang balik
nak marah pulak. Abang dan suruh ayang berenti keje je, duduk rumah, ayang tak
nak!. Cubalah faham keadaan abang!

Aduhai... orang lain pun ada kesibukan juga. Kalau tak mahu memanjangkan cerita, jawablah dengan rendah hati.. "Maaflah ayang, abang sibuk tadi, lain kali kalau dah free abang bawa ayang jalan2 yer..., jangan marah yer..." Sambil tu, senyum2 dan kenyit2 la isteri sikit. Tips: Kalau orang tengah marah dengan kita, jangan ungkit kesalahan orang tu, nanti bertambah parah jadinya.


e) kerana mereka tidak ada jawapan yang munasabah, sebab itulah jawapannya berjela-jela. Kalau buat karangan, isi pentingnya tak ada, huraian pula dah tiga perenggan.

Contohnya adalah semua di atas... hehe (macam malas nak fikir jer nih... alasan...!!)


"Kita lahir dengan DUA mata dan DUA telinga, tapi kita hanya diberi SATU mulut. Kerana mulut boleh menjada senjata yang sangat tajam, mulut bisa menyakiti, bisa membunuh, bisa menggoda. Sehingga ingatlah, bicara sesedikit mungkin tapi lihat dan dengarlah sebanyak-banyaknya."

No comments:

Post a Comment